torsdag 29 december 2016

Politikersnack

Funderar på hur uttrycket "julen varar till påska" kommit till. Vore ju inte så kul att ha den kvar så länge. Hittar i wikipedia citat, "Nu är det jul igen" är en gammal dansk/svensk julsång som oftast sjungs vid dans kring julgranen. Sångens text säger först att julen pågår fram till påsken, men informerar sedan om att så inte är fallet, för fastan kommer däremellan.

"Nu är det jul igen
Och nu är det jul igen
och julen varar än till påska"

"Men det var inte sant
Och det var inte sant
För däremellan kommer fasta"

Känner igen det som typ politikersnack idag. Påstår och lovar, sen finns det oftast en hake, hihi


Carl Larssonmålning från 1907 föreställande jullunchen på Lilla Hyttnäs Sundborn
Hos mig tar julen slut direkt efter nyår och allt julpynt åker upp på vinden till nästa gång. Lika fint som jag tyckte jag fick när jag plockade fram pyntet, lika fint blir det när jag tagit bort det i mina ögon. Då känns det som man tagit ett kliv närmare våren.

Nyåret lär bli lugnt för min syster och svåger som bor i Herrängen, Älvsjö skulle komma och fira Tyvärr drabbades de av Vinterkräksjukan igår båda två så besöket måste ställas in. Sjukan härjar vilt däre de bor och en skola har till och med stängts några dar.

Vi får roa oss själva. Har inhandlat såväl oxfile som hummer så det ska bli en festmåltid.




1 kommentar:

  1. Här hänger julen sig kvar till tjugondagen, men så startar jag den inte så tidigt som en del gör. Inga tomtar och julpinglor förrän i julveckan!
    Visst är det roligt att julpynta, men jag håller helt med dig om att det är väldigt skönt när hemmet återgår till normalt utseende.
    Ha ett gott slut på det gamla året och ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera