torsdag 22 december 2016

Dan före dan före dopparedan...

...blev det rätt i rubriken nu? Ibland är det lite trickit hålla reda på hur många dar "före" vi är, men visst blev det väl rätt nu.




tror bestämt jag får lite problem nu eftersom jag föll för frestelsen köpa grönkål som så många verkar ha en tradition med till jul. Vi hade aldrig grönkål i min familj. Däremot gjorde mamma som kom från Finland alltid en kålrotlåda som sedan även blivit näst intill ett måste i mitt hem till skinkan.

ja hur ska jag nu laga till den. Verkar som man ska göra den krispig i ugnen eller göra nåt som kallas långkål. Blir till att kolla nätet där jag väl lär hitta nåt om inte nån av er läsare kan ge tips. Ernst kanske har gjort nån variant. Har inte tittat på hans program i år, har bara inte blivit av. Annars tycker jag nog han är smått fantastisk, var får han allt ifrån?


 Lax i alla dess former gillar jag. Till jul är det brukligt jag gör egen men annars duger även köpt bra. Ingniden i salt, socker, vitpeppar och dill ska den nu få ligga till sig till "den stora dagen".

Så det inte blir långtråkigt (hihi) ska jag även sätta tvättmaskinen i arbete åt mig. En omgång medan jag dammsuger och torkar golv. Ja tänk så bra vi har nu för tiden, tvättmaskinen är ju så gott som en robot, eller hur, gör som den blir tillsagd s a s. Månntro jag ska skaffa mig en robotdammsugare också....

Ja det är vad som är på gång idag. Snön lyser med sin frånvaro och det är grått och trist här i Örebro, men man halkar ju i allafall inte (om man nu ska se det positivt)

Ha en fortsatt bra torsdag

4 kommentarer:

  1. Samma energi som tidigare läser jag. Är nu själv snart pensionär. God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. GOD JUL själv Lars-Olov och GOTT NYTT ÅR. Hoppas min energi håller i sig för man måste ju ha nåt för sig.

      Radera
  2. Tvättmaskinen är det sista jag skulle göra mig av med om jag var tvungen att välja bara en hushållsmaskin.
    Jag brukar ha grönkål som garnering till skinkan och sen använder jag den till grönkålssoppa. Det är både gott och nyttigt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Nä tvättmaskinen är för trogen för att göra sig av mig. Grönkålen funderar jag på, förutom garnering, att crispa till i ugnen för det har jag sett och hört ska vara gott.

    SvaraRadera