torsdag 15 december 2016

Långdraget bak

Tog mig för  och bakade lussekatter idag. Använde ett recept av Christina Gyllner som jag fann via youtube. Det är ganska bra att kolla youtube även när det gäller recept. Grejen är att där får man ju se baket live så att säga och ofta ger kocken bra tips om tillvägagångssätt etc.

Här var vitsen att man skulle ha väldigt lite jäst och kompensera det med långa jästider (minst 3 tim i bunke och lika länge på plåt). Dessutom skulle jag pensla med ägg efter gräddningen och inte före.

inför jäsning 1

Efter 3 timmars jäsning

Efter ytterligare 3 timmars jäsning utbakade och gräddade. Stora fina och goda



3 kommentarer:

  1. Jag penslar saffransbröd med mjölk så fort de kommer ur ugnen. Då blir de också blanka och fina.
    Ha en fin fredag!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns tydligen många sätt. Sockerlag har jag provat också och då blev bullarna riktigt blanka men något kladdiga.

      Radera
    2. Äsch tryckte för snabbt på skicka. Jag skulle ju önska dig en fin fredag och skön helg också. Ha det gott
      Yvonne

      Radera